Bilişim Dünyası 15 ARALIK 2014 / 12:34

Geçmişten günümüze bağımsız oyunlar

Bağımsız oyunların ve çevrelerinde onları destekleyen topluluğun yükselişi son zamanlarda oyun dünyasının en yüreklendirici hikayelerinden biri oldu. Küçük stüdyolar hatta bir avuç insan, çoğu kişinin yıllarca unutmayacağı ve tekrar tekrar oynayacağı oyunlar üretiyor. Bu başarı öyküleri daha çok başyapıtın üretilmesine de önayak oluyor.

Bağımsız video oyunları başka bir deyişle ‘Indie’ oyunlar aslında video oyunlarının var oluşundan beri hayatımızdaydı. İlk video oyunları da bağımsız olarak yaratılmıştı ama o zamanlarda oyun endüstrisi diye bir kavramdan bahsedemiyoruz bile.

1970li yılların sonu 80li yılların başında bu durum değişmeye başladı. Apple ve IBM gibi şirketlerin nispeten ucuz ve evlerde kullanılan bilgisayarları piyasaya çıkarmasıyla geliştiriciler de kendi oyunlarını yazmak için daha yetkin cihazlara kavuşmuş oldu. Sonrasında, Sinclair ZX Spectrum, Acorn BBC Micro ve the Commodore 64 gibi ucuz bilgisayarlar piyasaya sürüldü ve süreç daha da hızlandı.

2000li yıllara gelindiğinde ise bu tür oyunlar neredeyse bir patlama yaşadı ve çok popüler oldu. Tabii teknolojinin ilerlemesi, internetin artık hayatımızın suyu, ekmeği olması bunun nedenlerinin başında geliyor. Durum böyle olunca bağımsız oyun tasarımcıları da daha iyi oyunlar yaratma ve çok daha fazla oyuncuya ulaşma fırsatı buldu.

Artık herkes bir oyun tasarlayabilir

Peki bağımsız oyun ne dendiğinde ne anlıyoruz? Aslında bağımsız oyunları tanımlayan kesin kurallar yok. Genelde, bağımsız olmayan video oyunları Electronic Arts veya Rockstar Games gibi büyük oyun şirketleri tarafından üretilip dağıtılıyor. Bir video oyunun üretim sürecinde birden çok şirket yer alabiliyor. Biri oyunun tasarımını yaparken diğeri teknik kısmını, bir başkası ise oyunun dağıtımını yapabiliyor. Yani bu tür video oyunlarının yapımında yüzlerce hatta binlerce insan çalışabiliyor. Bağımsız oyunlar ise bir grup tasarımcı ve programcının olduğu küçük ekipler tarafından yaratılıyor.

Günümüzde artık hemen herkes basit bir bağımsız oyun yaratabilecek ve bunu internette yayacak teknolojiye sahip hale geldi. Bağımsız oyun bu nedenle hiçbir yavaşlama emaresi göstermiyor. Aksine, bağımsız oyunların patlamasıyla bu oyunlarla ilgilenen, blog oluşturup incelemeler yapan ve öneriler sunan kitlenin sayısı da artmış durumda. Böylece önceden küçük ölçekli projelerde akıllara bile gelmeyecek finansal başarılar elde ediliyor. Minecraft bence bu konuda güzel bir örnek. Çıktıktan sonra o kadar popüler oldu ki Microsoft oyunu milyonlarca dolara satın almıştı. Aynı şekilde, bağımsız oyun yaratıcısı 2D Boy tarafından çıkarılan World of Goo da oldukça sevilen oyunlardan biri.  Rovio’yu örnek alalım. 2003 yılında bir grup öğrenci King of the Cabbage World oyununu çıkarmıştı. 2006 yılında başka mobil oyun şirketlerini satın alacak konuma geldi. Şimdi Angry Birds oyunu dünyayı sallıyor.

Akıllı telefonlar bağımsız oyunların geleceğini değiştiriyor

Bağımsız oyunların inişleri ve çıkışları hep oldu. Ama asıl önemli olan gelecekte ne olacağı sorusu. Aslına bakarsanız bu durum da teknolojiyle doğru orantılı gelişiyor. Bilgisayarların yeni yeni çıktığı dönemlere yüz kişilik bir takım oluşturup bir AAA oyun yaratmanın anlamı olamazdı çünkü bunu çalıştıracak altyapı yoktu. Bilgisayarlar geliştirildikçe oyunlar büyüdü ve üretim süresi de haliyle uzadı. Böylece bağımsız oyun yaratıcıları da büyük oyun firmalarının gölgesinden kurtulmuş oldu. iOS ve Android  sistemli mobil platformların ortaya çıkması ve uygulamaların da git gide popülerleşmesi bu durumu daha da değiştirdi. Bir kere, akıllı telefonların bilgisayarlarla karşılaştırılması boyut açısından söz konusu değildi. Yani bağımsız oyunlara büyük oyun şirketleriyle yarışabilecek yeni bir kapı doğdu. Ayrıca, yarattıkları oyunları yayımlama fırsatları da ikiye katlandı. Gelecekte de bu durum devam edecek gibi görünüyor. Çünkü oyun endüstrisinin bağımsız oyunlara ihtiyacı var. Hem yenilikçi düşünceler hem de oyun mekaniği geliştirmek adına bağımsız oyunların oldukça iyi olduğunu görebiliyoruz. Bazı fikirler bir AAA oyun bütçesi yaratmak için fazla riskli olabilirken bağımsız bir oyun için durum böyle olmuyor. Aksine, bağımsız oyunlar küçük bütçeli ve daha küçük oyunlar olmasına rağmen kendini geliştirebiliyor. İleriki yıllarda ne kadar başarılı bağımsız oyun çıkar tartışılır fakat oyun dünyasında her zaman yerleri olacağı kesin.
ETİKETLER : 1000