Bilişim Dünyası 02 KASIM 2015 / 09:12

Oyunlar da buluta taşınıyor

 
e-Spor sektörü agresif bir şekilde büyümeye devam ederken, oyuncuların oyunu oynayabileceği platformlarda da ciddi değişiklikler ve yenilikler gerçekleşiyor.
 
Günümüzün hızla gelişen sektörlerinden olan oyun sektörü, tamamen dijital bir temelde olması sebebiyle büyük bir hızla yenileniyor. Profesyonel tarafta e-spor sektörü agresif bir şekilde büyümeye devam ederken, oyuncuların oyunu oynayabileceği platformlarda da ciddi değişiklikler ve yenilikler gerçekleşiyor. Bilgisayarlarda ağırlıklı olarak performans ve görüntü kalitesi anlamında geliştirmeler gerçekleşirken konsol tarafı, ilginç kontrol yöntemleri ile farklı bir oyun deneyimi yaşatmaya çalışıyor.
Hemen her şeyin buluta taşındığı bu dönemde elbette ki teknolojik yeniliklere hızlı bir şekilde adapte olabilen bilgisayar oyunculuğu sektörü de etkileniyor. İlk etapta oyunların bilgisayarımıza optik diskler yerine bulut sunucularından indirebileceğimiz kurulum dosyaları aracılığıyla ulaşmasını sağlayan Steam, Uplay ve Origin gibi servisler hizmet vermeye başladı. Bu servisler aracılığıyla DVD, kutu, lojistik ve vergi maliyetleri düşürülerek oyunlar, kullanıcılara daha ucuz bir şekilde ulaştırılabiliyor. Arkadaş listelerindeki kişiler, kullanıcının hangi oyunu oynadığını görebiliyor. Oyun ile ilgili kayıt dosyaları (ayarlar vs) bulutta tutularak yeni kurulumlarda yeniden uğraştırma ihtimalini düşürüyor. DVD’lerin zamanla çizilip bozulması durumunda oluşacak “paranın çöpe gitmesi” ihtimalini ortadan kaldırıyor. Kısacası Steam benzeri servisler, hali hazırda bilgisayar oyunculuğuna bir devrim yaşatmış durumdalar. Daha uygun fiyata satın alınabilen oyunlar son kullanıcının ilgisini çekerken korsan oyunculuğuna da büyük darbeye sebep oldu. Daha fazla satılan oyunlar da oyun firmaları için kaldıraç görevi görerek sektörün büyümesindeki en büyük engeli ortadan kaldırıyor.
İkinci büyük engel: Yüksek maliyetli donanım
Günümüzde görsel tasarımdan sonra en yüksek yatırıma ihtiyaç duyan bilgisayar tipi ise oyun bilgisayarı. Oyunların her gün gelişen görsel ve işitsel kalitesi, üst seviye donanımlara ihtiyaç duyulmasına sebep oluyor. 3D atmosferin maksimum seviyede gerçekçi olması için sürekli olarak yapılan gölge hesapları, nesnelerin sürekli olarak hesaplanan çarpışmaları, suların dalgalanması, oyun içi karakterlerin yapay zekalarının yönetilmesi, yüksek çözünürlüklü kaplamaların çizilmesi derken inanılmaz bir işlem gücüne ihtiyaç duyuluyor. Donanım firmaları bu ihtiyaçları karşılayabilecek işlemcileri, RAM’leri, ekran kartlarını ve anakartları üretiyor fakat elbette ki bu kadar yüksek performanslı ürünler oldukça yüksek maliyete sebep oluyor. Bu noktada artan donanım ihtiyacını karşılamak için ortaya çıkan bulut oyun servisleri ise çok daha düşük maliyetlerle yüksek kalitede oyunu kullanıcılarla buluşturuyor.

Bulut oyun servisleri nasıl çalışıyor?
Öncelikle oyunların standart bir bilgisayarda nasıl çalıştığını ele alalım. Klavye, fare ve joypad gibi giriş birimleriyle verdiğimiz komutlar bilgisayarımızda hesaplanır. Gerçekleştirdiğimiz komut algılanıp 3D ortam çizilir; tüm fizik hesapları, yapay zekası işlemci ve ekran kartı tarafından hesaplandıktan sonra çıkış birimleri olan monitör ve ses sistemine gönderilir. Tüm hesaplar bilgisayar üzerinde yapıldığı için bilgisayarın performansı son derece önemlidir. (ŞEMA 1)
Bulut oyun servislerinde ise giriş birimleriyle verdiğimiz komutlar, çok daha düşük performanslı bir istemci bilgisayarımızda algılanır. Bu komutlar bulut servisine gönderilir; fizik hesapları, yapay zeka vb hesapların tamamı bulut sunucularında hesaplanır. Bulut sunucuları, görüntüyü bir video akışı olarak istemci bilgisayarımıza gönderir. İstemci bilgisayar da bağlı olduğu monitöre ve ses sistemine video akışını ileterek işlemi tamamlar.  (ŞEMA 2)
Alışılagelmiş oyun bilgisayarlarının maliyetleri günümüzde 4000 – 5000 TL’yi bulur, hatta geçerken bulut oyun servisleri için irice bir USB bellek boyutunda olan Intel Compute Stick gücünde bilgisayarlar bile yeterli olabiliyor. Bu cihazların maliyetleri de 500 TL civarında.

Günümüzün bulut oyun servisleri
Yurt dışında yavaş yavaş emekleme dönemlerini atlatmakta olan bulut oyun servisleri, çeşitli markaların katılımlarıyla beraber bu sektörü büyütmeye devam ediyorlar. Sony’nin PlayStaton Now servisi, PS3 oyunlarının PlayStation Vita el konsolunda veya Sony / Samsung akıllı televizyonlarda oynanabilmesini mümkün kılıyor. Ünlü grafik çipi üreticisi Nvidia da GeForce Now servisi ile akıllı telefon gücündeki Shield cihazlarında, oyun bilgisayarlarını bile zorlayan Witcher 3, Metro Last Light Redux, GRID Autosport gibi oyunların maksimum kalitede, saniyede 60 karede oynanabilmesini sağlıyor. Servisin ücreti aylık 8 dolar gibi cüzi bir miktar. Yurt dışında bunlar haricinde pek çok firma, ibreyi bulut oyun sektörüne çevirmiş durumda.
İnternet, kota, hız…
Elbette ki bu servislerden faydalanmak için güçlü bir internet bağlantısına ihtiyaç duyuluyor. Oyunları yüksek kalitede, gecikmesiz ve 60 kare/saniye akıcılığında oynayabilmek için 10 – 12 Mbit gibi bir bağlantıya ihtiyaç var. Türkiye’de bu hızı sağlayabilen internet servis sağlayıcıları var. Fakat “Adil Kullanım Kotası” olarak adlandırılan ve pek çok yeniliğin önüne taş koyan uygulama sebebiyle 3 Mbit’e düşen internetimizle ay sonuna doğru oyunlardan kopmamız mümkün.
ETİKETLER : 1044