Bilişim Dünyası 07 EYLÜL 2013 / 16:51

Sektörlerin hedefleri Şura'da belirlendi

11.Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Şurası’nın son gününde gerçekleştirilen 7 farklı paralel oturumla karayolu, demiryolu, denizcilik, havacılık ve uzay teknolojileri, haberleşme, kentiçi ulaşım, boru hatları sektörlerinin raporları açıklandı.

Haberleşme alanındaki hedefler, bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yerel üretiminin (yazılım, oyun) artırılması ve teşvik edilmesi paydasında birleşiyor.

Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Bakan Yardımcısı Prof. Dr. Davut Kavranoğlu, AK Parti Kars milletvekili Ahmet Aslan ve BTK Başkanı Dr.Tayfun Acarer’in katılımıyla gerçekleştirilen haberleşme oturumunda sektöre ilişkin önemli hedefler aktarıldı.

5651 sayılı "İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi” hakkındaki kanun ile ilgili yeni çalışmaların yapıldığını ve eylül ayında Torba Yasa kapsamında meclise sunulacağını belirten BTK Başkanı Dr. Tayfun Acarer, temmuz ayında makinelerarası uygulamalarda özel iletişim vergisi kaldırıldığını ve bunun önemli bir adım olduğunu belirtti.

“İletişimde yeni eğilim makinelararası iletişime (M2M) yatırım yapılmalı”

Hedeflerin yanı sıra haberleşme alanındaki Sivil Toplum Örgütleri’nin ve sektör uzmanlarının da durum değerlendirmesiyle birlikte beklentilerini aktardığı sunumlarıyla desteklediği oturumda konuşan Mobil İletişim Sistemleri ve Araçları İşadamları Derneği (MOBİSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Dursun, kullanıcı sayısı hızla artıyor dedi ve makinelararası iletişimin (M2M) önemine dikkat çekti: “İletişimde yeni eğilim makinelararası iletişim. 150 milyon cihaz kullanılıyor, hem kamu otoritelerinin hem de özel sektörün M2M’e yatırımda atması gereken adımlar var. Telsiz ücretinin kaldırılması çok önemli bir adımdı ancak telsiz ruhsat ücreti de kaldırılmalı.”

“Çağrı merkezi sektörünün 6 milyar dolara ulaşması hedefleniyor”

Teşvik yasası ile yatırımın Anadolu’ya kaydığını belirten Çağrı Merkezleri Dermeği (ÇMD) Başkanı Metin Tarakçı, çağrı merkezi sektörünün hedefleri ile ilgili şu detayları paylaştı: “2023 hedefleri doğrultusunda sektörün büyüklüğünün 1.2 milyardan 6 milyar dolara çıkması bekleniyor. Bununla birlikte istihdamın artarak 70 binden 360 bine çıkacağını öngörüyoruz.”

Tarakçı, bu hedeflere ancak sektörel teşvikle ulaşılabileceğini belirtti ve çağrı merkezlerinin yurtdışına hizmet verecek şekilde geliştirilmesi gerektiğini vurguladı.

Çok aşınmalı ataklar görmeye başlayacağız”

Haberleşme sektörünün siber güvenlik boyutu ise bir başka önemli başlık olarak raporda yer alıyor. Rapora göre, dünyada 2011 yılının ilk yarısında her 4,5 saniyede bir internet tehdidi ortaya çıkmış, günlük 150 binden zararlı yazılım örneği tespit edildi. Ayrıca, son zamanlarda giderek artan, endüstriyel sistemlere ve ulusla kritik altyapılara siber saldırılar mal ve can kaybına yol açacak derecede büyük etkiler oluşturabilmekte.

Bugün kullandığımız güvenlik yöntemlerinin yüzde 95’i geçersiz olacak diyen Siber Güvenlik Derneği Başkanı Dr. Murat Sönmez, gelecekle tehditlerle ilgili şunları söyledi: “Bilgisayarlara gelen virüsler artık mobil cihazlara daha fazla gelmeye başlayacak. Çok aşınmalı yani kombine ataklarla karşı karşıya kalacağız. Dinamik zararlı kodlar yaygınlaşacak. Ayrıca endüstriyel tesislere saldırılar artacak. Bulut bilişimin de yaygınlaşmasıyla siber suçlular verinin hepsini ele geçirmekle uğraşmayıp veriyi direkt buluttan çekecekler.”

Sönmez, bütün bu tehditlerin zamanında önlenebilmesi için,  siber güvenlik uzmanlarının yetiştirilmesinin desteklenmesini, yapılmaya başlanan siber tatbikatların genişletilerek devam etmesi gerektiğini belirtti.

“Dünya sayısal oyun pazarından Türkiye’de payını almalı”

Yerli dijital oyun geliştirilmesinin teşvik edilmesi de raporun önemli maddeleri arasında yer alıyor. Raporda belirtildiği gibi ülkemizin oyun ihraç eder duruma gelmesi ve yurtdışındaki pazarla rekabet edebilmesi için yerel uygulamalara uygulanan ek vergilerin kalkması gerektiğini belirten Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu (TÜDOF) Başkanı Barış Özistek, “Dijital oyun aynı zamanda oyun geliştiricisi, tasarımcısı, mühendisiyle önemli bir istihdam kaynağı. Oyun sektörü oldukça dinamik bir sektör. 2 sene önce çok güçlü olan bir şirketi bugün sektörde göremezken, sektöre yeni giren bir şirket 3-4 sene içinde çok iyi noktalara gelebiliyor. Bu nedenle yerli şirketlerin desteklenmesi çok önemli.”