Bilişim Dünyası 09 HAZİRAN 2014 / 08:13

Türkiye genç başarı hikâyelerine imza atacak

Bilkent Cyberpark’ta bulunan MoraLabs, etkileşimli çocuk kitabı, çoklu ortamlarda mobil oyunlar, bilişsel becerileri geliştiren oyunlar konusunda dünya pazarına açılmayı hedefliyor.

MoraLabs, çoklu platformlarda mobil oyunlar geliştirme hedefiyle 2013 yılı başında kurulmuş çok genç bir şirket. Etkileşimli çocuk kitabı en önemli ürünlerinden. MoraLabs’in Kurucu Ortağı ve Genel Müdürü Kamer Kemerkaya, “Ankara Bilkent Cyberpark’tan dünya pazarına çıkacak oyunlar geliştiriyoruz. Bir oyun şirketi olan Pixofun’ın kurucu ortaklarındanım. Yine eski Pixofun çalışanı olan Kemal Şen ile birlikte MoraLabs’i kurduk. Deneyimlerimizi MoraLabs’e taşıyarak 6 kişilik bir ekip ile dünya kalitesinde oyunlar ve uygulamalar geliştirmeyi amaçlıyoruz. Kaliteli bir çalışmanın farklı disiplinleri bir araya getirerek oluşacağına inandığımız için geliştirdiğimiz projelerde profesyonel ses sanatçıları, çocuk gelişim uzmanları ve psikologlarla birlikte çalışıyoruz” şeklinde konuştu.

Çocukların oyun deneyimi anlamında beklentileri yükseldi
Kemerkaya, “Çokluortam teknolojisi kullanarak web, Android, iOS, Windows gibi farklı platformlardan bağlanan kullanıcıların karşılıklı oyun oynamasına olanak tanıyan sosyal oyunlar geliştiriyoruz. Türkçe, İngilizce, Rusça ve Arapça seçenekleri mevcut. 2013 Ağustos ayından beri Rusya’dan aylık 100 bin aktif kullanıcının, bu yıl Ocak ayından beri ise Türkiye’den aylık 10 bin aktif kullanıcının oynadığı ‘Tavla Beni’ oyunlarımızdan sadece biri” dedi.
Etkileşimli çocuk kitabı konusunda da ayrıntılı bilgi veren Kemerkaya, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Yeni nesillerin, kendi kendilerine ihtiyaçlarını karşılayamadığı yaşlarda dahi, akıllı telefonlara ve tablet bilgisayarlara nasıl hakim olduklarına hepiniz tanık olmuşsunuzdur. Hatta onlar için dokunmatik cihazlar o kadar doğal ki bilgisayarların bile dokunmatik olmasını bekliyorlar. Sayısal dünyanın dinamiklerinin bu şekilde olması, çocukların oyun deneyimi anlamında beklentilerini değiştiriyor, yükseltiyor. Diğer taraftan bu cihazlar, geliştiricilerin oyun ve oyunlaştırma dinamiklerini kullanmasıyla çocukların kitaplar ile olan bağını güçlendirmede, onlara kitapları sevdirmede önemli bir rol oynuyor. Yurtdışında pek çok güzel örneklerinin olmasına rağmen, Türkiye’de bu alanda kaliteli bir çalışmanın olmadığının farkına vardık. Oyun ve oyunlaştırma deneyimlerimizi de kullanarak etkileşimli çocuk kitabı uygulamaları geliştiriyoruz.”
Amaçlarının etkileşimli oyunu dünya standartlarında geliştirmek olduğunun altını çizen Kemerkaya, ‘Çocuklara okumayı oyunlarla sevdiren kitap’ sloganıyla onların okuma deneyimini çokluortam, etkileşimli içerikler ve oyunlarla zenginleştirecek dokunmatik ekran cihazların bütün özelliklerini kullanmayı hedeflediklerine dikkat çekti.
MoraLabs’in etkileşimli çocuk kitabı çerçevesinde geliştirdikleri iki kitabından biri Türk kültürünün çok sevilen karakterlerinden; Keloğlan hikayesi ve diğeri de Çocuk Gelişim Uzmanı Nalan Aktaş Sönmez tarafından yazılan orijinal bir hikaye ve karakterinin adı da Efe olan serinin ilk kitabı. Kemerkaya “Her iki projede de profesyonel seslendirme sanatçıları ile çalışıldı. İkisi de; AppStore, Google Play ve Turkcell TMarket gibi uygulama marketlerinden akıllı telefonlara ve tablet bilgisayarlara indirilebiliyor. Bu uygulamalarda çocuklar bir taraftan seslendirme ile kitabı dinlerken, içindeki nesnelere dokunarak sürpriz animasyonları keşfetmekte ve içeriğe uygun oyunlarla eğleniyorlar” açıklamasını yaptı.

‘Sağlık için Oyunlar’ geliyor!
Bilişsel becerileri geliştirici oyunlar üzerine TÜBİTAK destekli Ar-Ge çalışması da sürdürdüklerini aktaran Kemerkaya, projenin adını; ‘Zihinsel Zindeliği Sağlayan Oyun Platformu’ olarak ifade etti. Zihinsel Zindelik/‘Brain Fitness’ terimi, bilişsel yetilerde yaşlanmayla ortaya çıkan kayıpların uygun ve düzenli egzersiz programları aracılığıyla engellenebileceği ve bilişsel yetilerin var olan işlev düzeyinin egzersizler aracılığıyla artırılabileceği varsayımlarını yansıtıyor. SProjeyle geliştirilmesi hedeflenen platformda; bilim insanlarının zihinsel süreçlerle ilişkili bilgileriyle oyun tasarımcılarının yaratıcılıklarıyla birleştirilerek çok daha geniş kitlelere hizmet sunulması hedefleniyor. Bu tarz oyunlar Sağlık için Oyunlar/Games For Health başlığı altında toplanıyor. Kemerkaya, “Moralabs olarak bu ürünü geliştirerek dünya üzerinde örnekleri olan bu iş alanını Türkiye’ye getirmek, hem insanlara faydalı olmak hem de teknoloji alanında Türkiye’den dünyaya açılan bir başarı hikayesi yaratmayı hedefliyoruz. Bu çalışma ile toplanacak verilerle ulusal anlamda bir bilgi kaynağı oluşturulacak. Hedeflenen, başarılı görsellerle oyun dinamiklerini kullanarak farklılık yaratmak. Aynı zamanda Facebook, AppStore ve Googleplay gibi çoklu platformlarda yer alarak daha geniş bir kullanıcıya ulaşılmasını amaçlıyoruz. Geliştirilecek oyunların günlük hayat içinden olacak şekilde tasarlanması, kullanıcılara hangi yeteneklerinin gelişeceğine dair somut bir fikir verecek” açıklamasını yaptı.