E-spor artık hayatımızın bir parçası
‘Oyun oynayarak para kazanma’ hayali artık gerçekleşmiş durumda. E-spor aslında uzun süreden beri oyun kültürünün bir parçası olsa da, son yıllarda popülaritesi hayli arttı. 2000 yılları civarında sadece amatörler arasında yapılan bu müsabakalar, şimdi artan izleyici kitlesi ve düzenlenen profesyonel yarışmalarla önemli ölçüde destekleniyor. Hatta rekabeti arttırmak adına birçok oyun geliştiricisi oyunları için bu tür özellikler geliştiriyor. Dünya çapında, oyunculara çok büyük paralar kazandırabilen bu yarışmalar yavaş yavaş Türkiye’de de rağbet görmeye başladı.
Dünyadaki örneklerle karşılaştırıldığında Türkiye’de gidecek çok yol olmasına rağmen, hızlı ilerlediğimizi gördüklerini söyleyen Turkcell Superonline Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Meltem Şahin “Bu alanda profesyonel takımlarımız dünya çapında önemli başarılara imza atıyor. Şuan için amatör bir ruhla ilerleyen bu alanda ülkemizde e-sporları için ayrı bir federasyon kurulma hazırlığı var. Potansiyeli gerçeğe dönüştürdükçe daha iyi seviyelerde olacağız. Ülkemizde e-spor alanındaki sevindirici bir haber çok yakın zaman önce, desteklediğimiz Dark Passage takımından geldi. Türkiye’de bir ilke imza atarak 1 milyon dolar ödüllü Dünya Şampiyonası’na katılma hakkı kazandılar. Oyuncuların ışık hızında 1000 Mbps hız ve kalite farkımız ile bu gibi büyük turnuvalara hazırlanıyor olması bize gurur veriyor. 19 Ekim’de Kore’nin Seul şehrinde gerçekleşecek olan Dünya Finali’nde takımımıza başarılar diliyor, Türkiye’yi en iyi şekilde temsil edeceklerine gönülden inanıyoruz” diyor.
Jack in the Box’ın kurucusu Umut Ersoy ise bu noktada yolun çok başında olduğumuzu ve bu konseptin dünyada çok büyük örnekleri olduğunu söyleyerek “Biz hala o noktaya gelemedik ama birkaç yıl içerisinde bunun öneminin artacağını düşünüyoruz. Dünyada 10 binlerce kişinin katıldığı, biletlerin parayla satıldığı, TV’lerin canlı yayınladığı ve milyonlarca dolar ödülün dağıtıldığı organizasyonlar görüyoruz. Burada sadece oyun firmaları değil, oyunculara ve özellikle gençlere ulaşmak isteyen oyun sektörü dışındaki markaların da yatırım yaptığını görüyoruz. Bu durum Türkiye’de de olacak. Türkiye’deki oyuncu kitlesine baktığımızda büyük e-spor etkinliklerinin yapılacağını göreceğiz” diye ekliyor.
E-spor gerçek bir spor mu yoksa amaç sadece para kazanmak mı?
SHR Group ve Joygame CEO’su Barış Özistek’e göre e-spor para kazanmaktan ziyade yapılan gerçek bir spor. E-sporun para kazanmak olarak nitelendirilmesinin yanlış olduğunu söyleyen Özistek “Dijital oyunların gelişmesi ve rekabetçi oyunların artması, dijital oyun turnuvalarının ve yarışmalarının yaygınlaşması E-spor kavramını ortaya çıkardı. Bir spor mu soruları sıkça sorulsa da kesinlikle spor olduğunu söyleyebilirim. Yetenekli ve iyi antremanlı takımların turnuvaları kazanmaya başlaması ile birlikte markaların bu takımlara sponsor olması, bu tip maçlara olan ilginin inanılmaz artması ile medya ve reklam verenlerin ilgisinin artması ve bunlara bağlı” diyor.
Şu anda, Almanya'da ve Kore gibi önde gelen e-spor ülkelerinde aylık veya mevsimlik ligler varken, Türkiye'de düzenli profesyonel bir oyun ligi yok. Ancak Türk profesyonel oyuncularının sayısının yakın zamanda artacağı ve e-spor kültürünün de diğer ülkelerde olduğu gibi daha popüler olacağı düşünülüyor.
Nexon Halkla İlişkiler ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Taejun Choi “Türkiye'de E-spora olan ilgi kesinlikle artıyor. Geçen yıl iki büyük turnuva gerçekleştirdik; biri Combat Arms için diğeri ise Counter-Strike Online içindi. Her iki turnuvaya da e-spora büyük coşku ve ilgi gösteren çok büyük bir katılım oldu. Bu nedenle, Türkiye'de e-spor için iyi bir potansiyel görüyoruz” diye belirtiyor.
Oyuncular milyon dolarlar için birbirleriyle yarışıyor
E-sporun gelişmesine Spor Bakanlığı bile destek veriyor
E-spor dünyada en hızlı gelişen spor dalı olarak kabul ediliyor. League of Legends da E-spor dünyasının en büyük oyunu. Ülkemizde de özellikle son 1 yılda ciddi bir ilerleme sağlandı. E-spor'un gelişmesi için Spor Bakanlığının dahi çalışmaları var. Bu çalışmaların hızlanması için biz de elimizden gelen desteği vermeye çalışıyoruz. Şu anda isteyen sporcular diğer tüm sporlarda olduğu gibi E-spor için lisans çıkarabiliyorlar. Ayrıca E-spor’a şu anda gerek yerel yönetimler bünyesinde faaliyet gösteren spor kulüpleri olsun, gerekse de popüler spor kulüpleri olsun artan bir ilgi söz konusu. Onların katılımı ile E-spor ülkemizde daha da hızla gelişecektir. 2014 sezonu içerisinde yaptığımız resmi turnuvalara kayıt yaptıran takım sayısı 12.000’i aştı. Lisans alan oyuncular ise yakın dönemde 1000’i geçti. Hem takımların, hem de lisanslı oyuncuların sayısının artmasını bekliyoruz.
Son olarak dünya üzerinden örnek vermek gerekirse, ABD hükümeti, League of Legends oyuncularını resmi sporcu olarak tanıdı ve bu şekilde onlara atlet /sporcu vizesi vermeye başladı. Kore ve Tayvan’da ise E-sporcular milli sporcu statüsünde sayılıyorlar. Spor Bakanlığı da Türkiye şampiyonu Dark Passage’a ülkemizi yurt dışında temsil eden sporculara verilen gri pasaport imkanı verdi.