Ürün Teknoloji 18 ARALIK 2009 / 17:44

Eğlencenin geleceğine etkileşim damgasını vuracak

Teknoloji geliştikçe ve bu teknolojilerin sunduğu olanaklara bağlı olarak üretilen içerik çeşitlendikçe..

Teknoloji geliştikçe ve bu teknolojilerin sunduğu olanaklara bağlı olarak üretilen içerik çeşitlendikçe, çağdaş yaşamın eğlence anlayışı da bir dönüşüm içine girdi. Günümüzde insanların en çok keyif aldıkları aktiviteleri sıralamaları istendiğinde aile ve arkadaşları ziyaretin hemen ardından televizyon izlemek, internette gezinmek, bilgisayar oyunu oynamak, telefonla görüşmek gibi aktivitelerin gelmesi, teknolojinin hepimizi çepeçevre sardığının bir kanıtı. Ev başına düşen televizyon sayısı ikiyi bile çoktan geçti, çoğu evde üçe doğru ilerliyor. Bir zamanlar ahşap mobilyaların içine gömülen televizyonlar kağıt gibi incelip devleşti. Beceri ve kapasitesi sürekli artan bilgisayarlar gittiğiniz her yerde size eşlik etmeye başladı. Hiç tanımadığınız kişilerle doğrudan kurmak, içeriğe ulaşmak ve kendinizi ifade etmek dünya üzerinde daha önce hiç olmadığı kadar kolay hale geldi.
Eglencenin gelecegine2Aslında tüm bu gelişmeler teknolojinin ulaşacağı bir nokta olmaktan öte, henüz yürümeye başladığımız bir yolun başlangıcını simgeliyor. Sistemlerin becerisi arttıkça yapabileceklerimiz artıyor, yeni olanaklar yeni düşüncelerin kıvılcımını ateşliyor ve tüm bunlar inovasyonu körükleyerek bir sonraki yeniliğin çok daha hızlı karşımıza çıkmasına neden oluyor. Uzmanlar gelecek nesil eğlence sistemlerinin şu an hayal edebildiğimizin bile ötesine geçecek olanaklara kavuşacağını öngörüyorlar. Peki eğlencenin teknolojiyle bir araya geldiği bir noktada, bizi nasıl bir gelecek bekliyor? Teknolojinin farklı alanlarındaki gelişimi kişisel eğlence, mobil iletişim, içerik paylaşımı gibi alışkanlıklarımızı nasıl değiştirecek? Kısaca gelecekte eğlence ve teknoloji algısı neye benzeyecek?

Mobil iletisim1Mobil iletişim

MOBİL iletişimin hızla yaygınlaşmasına paralel olarak mobil cihazların becerilerinin giderek artması, mobil platformu günümüzde içeriğin en yoğun olarak tüketildiği platformlar haline getirdi.  Gelecekte de bu eğilimin hızla artacağı ve yakın bir zamanda mobil cihazlar üzerinden gerçekleştirilen bilgi erişiminin, geleneksel yöntemlere kıyasla çok daha fazla ön plana çıkacağı öngörülüyor. 3G ve 4G gibi iletişim teknolojilerinin hızla yaygınlaşması ve bunların tüketiciler tarafından yoğun bir taleple karşılanması, bu ilginin en büyük göstergelerinden biri olarak kabul ediliyor.

Mobil iletisim2Bağlantı hızları karasal hatlarla yarışacak seviyeye gelen mobil cihazların, bu içeriği paylaştırma ve görüntüleme konusundaki becerileri de hızla artıyor. Mobil cihazlar, öncelikle görüntülü içeriğin kullanıcıya daha başarılı bir şekilde aktarılması yolunda evrimleşmeye devam edecekler. Ekranlar büyüyecek, çözünürlük artacak, mobil form faktörü zorlandıkça farklı çözüm yolları gündeme gelecek. Kıvrılan ve katlanan ekranlar, mini projektörler mobil cihazların tasarımında ayrılmaz unsurlar haline dönüşecek. Sıcaklık, hareket, basınç gibi farklı amaçlara yönelik algılayıcılarla ve konum odaklı servislerle donatılan mobil cihazlar, çevrelerinden sürekli bilgi toplayarak bunları cihazla etkileşim kurmak, ilginizi çekebilecek durumlarda sizi uyarmak, hatta sağlık fonksiyonlarının sürekli denetim altında tutmak için kullanabilecek.

Kisisel bilgisayarlarKişisel bilgisayarlar

KİŞİSEL bilgisayarların gelişmesine paralel olarak yaşanan gelişmeler, kullanıcılar açısından birçok avantajı beraberinde getirdi. Ekran çözünürlükleri artarak ekranlar netleşti, ağırlık 1 kilonun altına kadar geriledi, pil ömrü tüm bir çalışma gününü kaplayacak kadar uzadı. Hatta son zamanlarda 3G teknolojisinin yaygınlaşmasıyla, mobil iletişim ve güçlü bilgiişlem altyapısı  kolayca taşınabilen ve rahatça kullanılan dizüstü platformunda bir araya geldi.
Kişisel bilgisayarlar konusunda, özellikle de dizüstü bilgisayarlarda teknoloji artık ergonomi konusunda belli bir sınıra dayanmış vaziyette. Bundan sonrası için söz konusu olan gelişmeler, daha çok bilgi işlem gücünü artırmaya veya küçük alanda daha fazla bilgi göstermeye yönelik olarak dikkat çekiyor.
Öncelikle yakın zamanda mobil cihazların faydalanması düşünülen katlanabilir ekranlar, şüphesiz taşınabilir bilgisayarların tasarımını da değiştirecek ve bambaşka fikirlerin uygulanabilmesinin önünü açacak.
Bilgi işlem kapasitesini artırma konusunda her ne kadar silikon yongaları geliştirme yolundaki çabalar devam etse de, asıl sıçramanın organik, optik veya kuantum bilgiişlem teknolojilerinin uygulanabilir hale gelmesiyle yaşanacağı öngörülüyor.
Yavaş yavaş sınırlarına yaklaşan silikon yongaların yerini alacak ve performans çıtasını bir anda şimdikiyle kıyas kabul etmeyecek noktalara yükseltilecek bu teknolojileri gündeme almak için, dünyanın dört bir yanından araştırmacılar ve dev şirketler yoğun bir çaba gösteriyor.

Oyun endustrisi1Oyun endüstrisi

UZUN zamandır ses ve görüntü iyileştirme teknolojileri üzerine yoğunlaşan oyun endüstrisi, son zamanlarda oyun deneyimini zenginleştirmek için hareketleri de oyunun parçası haline getirme eğiliminde. Hatta önümüzdeki yıl içinde sadece elinizde tuttuğunuz kontrolcülerin havadaki hareketini takip etmekten öte, tüm vücut hareketlerinizi izleyerek oyuna uyarlayan teknolojiler de piyasaya çıkacak. Bunun yanında, ses ve görüntü konusundaki gelişime paralel olarak 5 duyunun tamamını oyunun bir parçası haline getirebilmek, oyunlara dair gelecek vizyonunda önemli bir yer tutuyor. Halihazırda milyonlarca oyuncunun içinde yaşadığı etkileşimli devasa dünyalar, sanal gerçeklik yardımıyla oyuncuyu tıpkı gerçek bir dünyanın içindeymişçesine çepeçevre saracak. Oyun oynarken baktığınız her yönde oyuna dair manzaraları görmenin yanında ayaklarınızın altında ezilen çimenin kokusunu duyacak, tuttuğunuz ağaç dalının sertliğini hissedeceksiniz.

Oyun endustrisi2Oyun konsolları, zaman içinde güncellenen yapılarını kaybedecek. Yakın zamanda yeni çıkan bir oyunu oynayabilmek için oyun konsolunun en son çıkan modelini almak zorunda kalmayacak, bilgisayarınızı terfi ettirmeye ihtiyaç duymayacaksınız. En gelişmiş sistemler üzerinde çalışan oyunların ses ve görüntüsünü tıpkı bir kablo yayını gibi aktaran servisler sayesinde evinizdeki dev televizyondan oynamak istediğiniz oyunu seçecek ve mümkün olan en yüksek ses ve görüntü kalitesiyle kaldığınız yerden oynamaya devam edeceksiniz. Böylece en son çıkan oyunlara anında ulaşabilecek ve sadece oynadığınız kadar para ödeyeceksiniz.

Matrix’le 2040’taMatrix’le 2040’ta tanışacağız

Özellikle telekom alanındaki fikirleriyle bilinen İngiliz fütürist Ian Pearson’un eğlencenin geleceğine dair oldukça ilginç öngörüleri var. Pearson’a göre yaşanacak gelişmeler, 2040 yılına kadar bizi Matrix filminde gördüğümüz şeylere adım yaklaştıracak. Bakın nasıl:

2015
Televizyon, bilgisayar ve iletişime dair tüm ihtiyaçlarınız, duvara asılabilen ve 3 boyutlu görüntü sağlayabilen dev ekranlarda bütünleşerek zevkinize ve ihtiyacınıza uygun şekilde sunulacak. Ekran kullanılmadığında orman, mavi gökyüzü, sahil gibi manzaralar eşliğinde oturma alanınıza farklı bir hava katmak için kullanılabilecek.

2020
Aktif kontak lenslere uyarlanan nano ölçekli ekranlarla televizyon yayınları, internet, telefon görüşmeleri ve çevrenize dair bilmek istediğiniz herşey doğrudan retinanıza taşınacak. Kontrol başlangıçta kablosuz araçlarla, sonrasındaysa düşünce gücüyle sağlanacak. Görüntüleme işi istendiğinde göz kapalıyken de gerçekleştirilebilecek.

2030
Mikroskobik boyutlu nanobotlar beyninizle doğrudan iletişim kurarak, düşünceleriniz üzerinden gerçeğinden ayırt edilemeyen deneyimler yaşamanızı sağlayacak. Düşüncelerinizdeki her şey, sanki çevrenizde olup biten gerçekliklermiş gibi algılanacak. Program sesli komutlarla çalıştırılıp sonlandırılabilecek.

2040
Yazar Raymond Kurzweil’e göre insan beyni ve makinelere özgü yapay zeka bütünleşecek. Tıpkı Matrix’te olduğu gibi yepyeni dünyalar hayal etmek ve içinde yaşamak mümkün olacak. Kapsamlı bir dünyayı beyinde canlandırmak, ancak çok kapsamlı bir bilgiişlem kapasitesi sayesinde mümkün olabilecek.

Peki bütün bunlar
gerçekten mümkün mü? Belki Pearson zaman konusundaki tahminlerinde biraz iyimser davranmış olabilir, yine de uzmanlar tüm bunları gerçeğe dönüştürmek için ellerinden geleni yapıyorlar. Örneğin HP ve Nantero gibi şirketler geniş kapasiteli bellek sistemleri üzerinde çalışırken, Allen Brain nöronların teknolojiyle nasıl etkileştiğini ortaya koyma peşinde.
Belki bu arada birileri biyolojik veya kuantum tabanlı bilgiişlemin sırrını çözebilirse, bazı süreçler hayal bile edemeyeceğimiz kadar hızlanabilir. Kimbilir...

İcerik ve sosyalİçerik ve sosyal ağlar

GÜNÜMÜZDE içerik paylaşım modelleri ve sunulan içeriklerin niteliği büyük bir değişim yaşıyor. Bir zamanlar gelir modelinin merkezinde yer alan içerik, sayısal dünyanın nimetleriyle kolayca kopyalanabilen ve paylaşılabilen bir biçime dönüştükçe doğrudan gelir yaratma potansiyeli önemli ölçüde azalıyor. Diğer yandan içerik üretmenin ve paylaşımının alabildiğine kolaylaşması, alternatifler arasından sıyrılmak için daha fazla çabayı gerektiriyor. Bunun için içerik paylaşımına dair geleceğe yönelik modeller arasında içeriği farklılaştırarak, süzerek ve gerekirse özetleyerek daha da özgün ve kolayca hazmedilebilir hale getirmek, sosyal tabanlı içerik paylaşımı sunan yapılar üzerinden aynı tarz beğeniye sahip kullanıcılar arasında köprüler oluşturarak içeriğin keşfini kolaylaştırmak, kopyalanabilen içeriği bedavaya sunarken bunun yanında kopyalanamaz değerler yaratıp pazarlamak ve IPTV benzeri yaklaşımlarla etkileşimi doğrudan yayının bir parçası haline getirmek büyük önem kazanacak.
Diğer yandan son zamanlarda hızla yayılan sosyal mecralar da, hayatın içinde önemli bir yer edinme yolunda hızla ilerleyen yapılar olarak dikkat çekiyor. Bu mecralar gelecekte gerçek kimliğimizin bir parçası haline gelecek. Farklı sosyal mecralar arasında dağılan profiller ortak platformlarda birleşip sanal dünyadaki evrensel varlığımıza dönüşürken, sosyal grafiğimiz tanıdığımız insanlardan öte onların üzerinde oluşturabildiğimiz etkiyle nitelendirilecek. Markaların sosyal mecra üzerinde oluşturdukları etki de pazarlamanın başarısında en ön planda tutulan kriterler arasında yer alacak.

Ev eglencesi1Ev eğlencesi

TEKNOLOJİNİN ses ve görüntü konusunda sağladığı gelişmeler, günümüzde bir sinema veya konser salonuyla kıyaslanabilecek bir eğlence deneyimini evlere taşıma olanağı sunuyor. HD çözünürlük kalitesine sahip dev ekranlar, çevresel ses teknolojileri, geniş frekans aralıklarına sahip üst düzey ses üreteçleri sayesinde bugün görüntü ve sesi gerçeğe en yakın haliyle oturma odalarımıza konuk edebiliyoruz. Üstelik ev eğlence sistemini oluşan bileşenler, internet dahil tüm mecralardan gelen içeriği kullanıcıya sunmak için kapsamlı ve bütünleşik bir platform ortaya koyuyor. Oyun konsollarının Blu-ray oynatıcı olarak kullanıldığı, bir parmaktan daha ince televizyonların internete bağlanabildiği, merkezdeki ses sisteminizin evin diğer odalarındaki uydu ünitelerine müzik taşıdığı, bilgisayarınızdaki medya oynatıcıdan yayınlanan içeriğin ev ağı üzerinden DVD oynatıcınız yardımıyla televizyona aktarılabildiği bir dönemde yaşıyoruz.

Ev eglencesi3Ev eğlence sistemlerinin geleceğine baktığımızda, bu bütünleşmenin artarak devam edeceği ve sahip olduğunuz içeriğin sadece evde paylaşılmakla kalmayıp, uzaktaki mobil cihazlarınıza da aktarılabileceği bir gelecek bize göz kırpıyor. Görüntü birimlerinde önce üç boyutlu cihazlar yaygınlaşacak, ardından tüm olan biteni odanızın ortasına taşıyan hologramlar gündeme gelecek. Tüketiciler birçok cihazı bir araya getirerek karmaşık çözümler yerine, kolay kullanılan ve tüm fonksiyonların tek bir cihaz üzerinde toplandığı bütünleşik çözümlere yönelecekler. Sayısı sürekli artan cihazlara paralel olarak çoğu evde yaşanan kumanda karmaşası günümüzde yerini bütünleşik kumandalara bırakırken, yakın gelecekte el hareketleri, ses ve hatta düşünceyle çalışan kumandalar
sıradan teknolojiler haline dönüşecek.
ETİKETLER : Sayı:750